سازمان بنادر در لایروبی اروندرود تعلل می‌کند/ احتمال رونق بندر فاو عراق

به گزارش گروه اقتصادی آزادگان ایران، عبدالله سامری اظهار کرد: نباید اجازه داد بیش از این لایروبی اروندرود به تعویق بیفتد چرا این کوتاهی باعث رونق تجاری بنادر کشورهای حوزه خلیج فارس می شود.

وی با بیان این‌که کوتاهی در لایروبی اروندرود می تواند به مرگ تدریجی بنادر خرمشهر وآبادان منجر شود افزود:رونق اقتصادی و حیات این دو بندر و بنادر بصره و ابوالخصیب عراق در گرو لایروبی اروندرود است.

وی با یادآوری این‌که حدود ۴ دهه از آخرین لایروبی اروندرود می گذرد افزود: متاسفانه هنوز توافقی برای شروع عملیات مشترک با عراق برای لایروبی اروندرود حاصل نشده است.

وی با اشاره به این‌که زمانی نه چندان دور که خبری از بنادر دوبی و جبل علی نبود بنادر آبادان و خرمشهر ، فعال ترین بنادر منطقه به حساب می آمدند افزود: متاسفانه با شروع تجاوز صدام بعثی به جمهوری اسلامی ایران ، همه معادلات به سود بنادر کشورهای منطقه رقم خورد و بنادر خرمشهر و آبادان از قافله توسعه بازماندند.

نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی خواستار شروع مذاکرات مجدد با مقامات عراقی برای شروع عملیات لابروبی اروندرود شد و به مانا گفت: بر اساس مفاد قرارداد ۱۹۷۵الجزایر لایروبی اروندرود تنهابا مشارکت دو کشور امکان‌پذیر است.

اروندرود به طول ۸۵کیلومتر تنها راه ارتباط دریایی بنادر جنوبی ایران و عراق را به آبهای بین المللی میسر می سازد. رژیم بعثی عراق در شهریور ۱۳۵۹ با حمله زمینی ، هوایی و دریایی ده‌ها فروند شناور در حال تردد در آبراه اروندرود را هدف قرار داد و غرق کرد.

آخرین بار در سال۱۳۵۶ لایروبی اروندرود در چارچوب قرارداد ۱۹۷۵ توسط دو کشور ایران و عراق انجام شد.

انتهای پیام/



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *