قم| امت اسلامی نیازمند بازگشت به آموزه‌های مشترک است

به گزارش از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در چهاردهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت که در سالن همایش‌های پیامبر اعظم(ص) مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد مهدویت را محور مشترک مذاهب اسلامی دانست و اظهار داشت: پرداختن به ظرفیت هم‌گرایی در عالم اسلام حول محور مشترک مذاهب اسلامی الهام‌بخش و نجات‌بخش است بنابراین نخستین نکته را به‌تقریب و همگرایی میان جهان اسلام اختصاص می‌دهیم.

وی با بیان اینکه امت اسلامی از عوامل تفرقه‌افکن بسیاری برخوردار است، افزود: متأسفانه با وجوداین همه سرمایه‌های فکری، معنوی و اندیشه‌های گران‌قدر در اسلام هنوز دچار تفرقه هستیم، دشمنان اسلام به دنبال تفرقه بین ملل اسلامی است، بنابراین نخستین نیاز امت اسلامی همگرایی است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بیان کرد: این اندیشه که وحدت یعنی هر آنچه همه می‌گویند درست نبوده پلورالیسم است، درحالی‌که این اندیشه درست نیست، انقلاب اسلامی بر وحدت و تعامل تأکید داشته و معتقد است که همه مذاهب برای خود استدلال‌هایی دارند که باید شنیده شود.

اعرافی با بیان اینکه باید تکثر را در عالم واقع بپذیریم و بر مشترکات تأکید و از تعصب‌های ناروا پرهیز کنیم، خاطرنشان کرد: در تئوری‌های تقریب مذاهب اسلامی نظریه تکثر و پرهیز از تعصب‌های ناروا پذیرفته‌شده است، همچنین تمایز میان ادیان و مذاهب در آموزه‌ها به چند بخش تقسیم می‌شوند که باید موردتوجه قرار گیرند.

وی با بیان اینکه آموزه‌های ادیان به سه شکل منطقی قابل تبیین و تفسیر است، گفت: گاهی سخنی گفته می‌شود و دیگری ساکت است، نوع دیگر این است که در موضوعی هر دو مذهب و دین واردشده‌اند اما سخنشان عمدتاً تباینی است، نوع سوم از تفاوت دو دین این است که تفاوت اندیشه‌هایشان در یک موضوع به‌صورت مبهم و مفصل است، تفاوت حضور اندیشه‌های ادیان در یک موضوع جزو همین این سه نوع است.

امام‌جمعه قم ابراز کرد: آنچه در مهدویت شیعی آمده تفصیلی‌تر ازآنچه در ادیان و مذاهب دیگر آمده است، بنابراین علیرغم وجود تمایزها در آموزه‌های ادیان و مذاهب عمدتاً حالت سوم است ، قصه مهدویت اولاً انسانی، ثانیاً دینی به معنای عام، شیعی و اسلامی است، این پنج لایه‌ای هستند که آن را از عام به خاص و از کلی به جزئی می‌آورد.

اعرافی با بیان اینکه در اندیشه شیعی و روایات اهل‌بیت(ع) آمده است که امامی که محور رستاخیز بزرگ است در طول قرن‌ها زنده و در رابطه انسان‌ها زنده و است، تصریح کرد: مدل زندگی اجتماعی و حتی سیاسی بشر در عصر غیبت ناجی آخر زمان یک مدل تعیین یافته و نظام آور است.

وی ابراز کرد: با نگاهی به آیات قرآن کریم، آمارها و ارقام متفاوتی آمده است اما برخی از آیات را به‌جز حاکمیت جهانی و قیام آخرالزمان نمی‌توان تفسیر کرد، قیام جهانی و ظهور موعود جزء فلسفه غیبت در تشیع است، در روایات آمده که اگر نماند جز یک روز تا آنکه موعود ظهور پیدا کند، این حاکی از آن است که خلق عالم و فلسفه خلقت عالم دچار نقص خواهد بود اگر امام عصر ظهور نکند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور نیاز امروز امت اسلامی را بازگشت به آموزه‌های مشترک و مقاومت در برابر دسیسه افکنی دشمنان دانست و خاطرنشان کرد: امید را از مکتب مهدویت باید آموخت، هیچ‌گاه ملتی در جهان به قله فتح و پیروزی نخواهد رسید مگر آنکه امید در دل او باشد و این انتظار و امید در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باید ظهور و بروز پیدا کند.

اعرافی ابراز کرد: انتظار معنایش این نیست که همه‌چیز به امید گره‌خورده، بلکه به معنای این است ملت جان تازه‌ای برای حرکت یافته و باید بدانیم که این موضوع یک مقوله تمدنی است و در سایه انتظار می‌توان همه شریعت پیامبر گرامی اسلام را زنده کرد.

وی توهین بعضی از افراد را به آموزه‌های دینی از روی نادانی و عدم آگاهی کامل دانست و بیان کرد: باید برای کسی که مرتکب چنین جسارتی شده است روشن کنیم، آن که به او تاختی و جسارت کردی در تمام مذاهب اسلامی مشترک بوده و همه وحشت دشمنان از همین اندیشه مذهبی و مهدوی است، او امروز هم همفکر آن‌ها است، اما هرگز ما از آموزه‌های پیامبر و خانواده و صحابه پاک او جدا نخواهیم شد و با تکیه‌بر اندیشه انتظار در برابر تجاوزها خواهیم ایستاد.

انتهای پیام/ح



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *