حاتمی کیا: در "به وقت شام" گروه تولید فقط دو روز توانستند از هواپیما استفاده کنند

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران ، ابراهیم حاتمی کیا به همراه سهیل دانش اشراقی طراح کانسپت فیلم‌های اخیرش، در چهارمین روز جشنواره جهانی فیلم فجر کارگاه کارگردانی برگزار کرد.

حاتمی کیا در این جلسه بر لزوم طراحی «کانسپت» قبل از مراحل تولید فیلم تاکید کرد و گفت: اگر فرض ما بر این باشد که فیلمنامه آماده است و با پروداکشن بزرگی روبه رو هستیم لازم است که حتما قبل از شروع تولید به این فیلمنامه عینیت بخشیده شود و کارگردان تصوراتش را رو کاغذ بیاورد و در واقع کارگردان باید مانند یک متهم تمامی تصاویری را که در ذهنش وجود دارد به طراح کانسپت منتقل کند وطراحی کانسپت هم کار هر کسی نیست، باید توسط هنرمندی اجرا شود که علاوه بر نقاشی و طراحی در حوزه سینما هم با سواد باشد.

وی ضمن بیان اینکه در تمام فیلم هایش از کانسپت استفاده کرده است، در مورد «به وقت شام» گفت : در صحنه‌ای می‌خواستیم آذوقه‌های کمکی را که از آسمان به سمت زمین فرستاده می‌شوند تجسم کنیم و برای این که به خروجی نهایی برسیم فیلم‌ها و تصاویر بسیار زیادی متعلق به همان منطقه را دیدیم سپس طراح کانسپت همه‌ این‌ها را روی کاغذ آورد. با این شکل عوامل فیلمبرداری، طراح صحنه و.. تا حدود زیادی متوجه می‌شوند که باید چگونه کار کنند. این کمک می‌کند که همه عوامل تصور یکسانی از یک پلان داشته باشند. یکی از گرفتاری های همیشگی کارگردان، طراح صحنه و… برای اجرای یک پلان نداشتن تصور یکسان از فضا است اما با این کار دیگر چنین مشکلاتی پیش نمی‌آید.

حاتمی کیا ضمن صحبت هایش درباره «به وقت شام» گفت: بر خلاف تصور عمومی هزینه ساخت این فیلم ۱۰ میلیارد تومان بوده است، و از جمله مسائلی که درکاهش هزینه ها تاثیر چشمگیری داشته است استفاده از «جلوه های ویژه» بوده. و بعنوان مثال با اینکه بخش زیادی از فیلم مربوط به داخل هواپیما و صحنه های پرواز بوده، ولی در واقع فقط دو روز گروه توانسته اند از هواپیمای واقعی استفاده کنند، و مابقی صحنه ها در دکور فیلم برداری شده است.

کارگردان به وقت شام در پایان افزود: با استفاده از ابزار جدید در مرحله پیش تولید می توان با هزینه اندک، آثاری جهانی در ایران تولید کرد.

انتهای پیام/



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *