تغییرات در پارکینگ‌های مصلی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

حسین صفری، مدیر کمیته اجرایی سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران ،‌ با اشاره به فعالیت‌های این کمیته گفت:‌ مقدمات اجرایی نمایشگاه طبق زمان بندی خوب پیش می‌رود،‌ روز گذشته آقای یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران بازدیدی از مصلی داشته و تهیه زیرساخت‌های خدماتی که بر عهده شهرداری است را از نزدیک رصد کرد.

وی ادامه داد: تمامی نهادهای فعال در نمایشگاه کتاب تهران بر این عقیده‌اند که حمل و نقل عمومی باید توسعه پیدا کند،‌ از این جهت مقرر شد که قطارهایی خالی به مجموعه ناوگان مترو وارد شود و نقش مترو در حمل و نقل پررنگتر شود.

مدیر کمیته اجرایی سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: پایانه اتوبوسرانی که پیش از این در مقابل درب شماره ۴ (خیابان قنبرزاده) مستقر بود،‌ به درب جنوبی شماره ۱ منتقل خواهد شد.هم‌چنین دو ایتسگاه تاکسیرانی یکی در جنوب و دیگری در شمال مصلی مستقر خواهند شد. ۶۰ دستگاه شاتل برقی از درب شماره یک و درب مترو رسالت بازدیدکنندگان را تا ایستگاه‌های تعریف شده هدایت خواهند کرد. در این دوره ما شاهد حضور ون‌ها نخواهیم بود چرا که مشکلاتی در حمل و نقل آن‌ها وجود داشت‌،‌ بنابراین از شاتل‌های برقی استفاده خواهیم کرد.

صفری با اشاره به زیباسازی رواق‌های شرقی و زیرزمین رواق‌ها گفت: تا ده روز پیش عملیات ساخت و ساز در این رواق‌ها ادامه داشت‌، به محض اتمام ساخت و ساز ما کار زیباسازی محیط را آغاز کردیم. هم‌چنین از ۴۰۰ نیمکت و مبلمان شهری در مجموعه مصلی استفاده خواهیم کرد.۲۶۰ نیروی فعال سازمان مدیریت پسماند کار نظافت محیط نمایشگاه را بر عهده خواهند داشت.

وی در پاسخ به اینکه بسیاری از ناشران مصلی را به لحاظ ایمن بودن برای نمایشگاه کتاب تهران مناسب نمی‌دانند،‌ شما جهت ایمن‌سازی بیشتر چه کرده‌اید؟ ایمنی بسیار مهم است،‌ خوشبختانه امسال بخش کوچکی از فضاها در چادرها برپاست، در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران که سال آخر برگزاری در مصلی بود،‌ ما با ۷۵ هزار متر فضای غیر مسقف روبرو بودیم،‌ اما امسال تنها بخش دانشگاهی و بخش از کودک زیر چادر می‌رود که ما برای آن‌ها نیز تمهیدات ایمنی لازم را اندیشیده‌ایم.

صفری در ادامه گفت: برای بخش‌هایی که در سالن‌های دائم است مثل شبستان اصلی و رواق‌های شرقی و غربی پیش بینی اولیه این بوده که استاندارد نمایشگاهی یعنی ایجاد راهروهای عریض و تخلیه امن و دسترسی خروجی اضطراری را فراهم کنیم،‌ هم‌چنین نیروهای ایمنی از جمله آتشنشانی، اورژانس، هلال احمر و …داخل سالن‌ها و بیرون حضور دارند. تیم ستاد مدیریت بحران شهر تهران نیز مرتب از مراحل آماده‌سازی بازدید دارد، حتی نصب سازه‌های موقت ما را زیرنظر دارند.

صفری با اشاره به فضای پارکینگ‌ها گفت:‌ پارکینگ گلگشت (حوالی مترو رسالت) به مراجعه‌کنندگان اختصاص خواهد یافت،‌ بخشی از آن نیز برای استقرار اتوبوس دانشجویان شهرستانی خواهد بود. البته با سازمان بهشت زهرا و حرم مطهر نیز هماهنگی‌هایی انجام شده است تا محل استقرار و اقامت اولیه برای دانشجویان تهیه شود. کاروان‌‌های دانشجویی که از مبادی جنوبی می‌آیند،‌ می‌توانند آنجا استراحت کنند و سپس عازم شوند.

وی ادامه داد: پارکینگ دیگر نیز پارکینگ لجستیک یا شهید نقدی است که باز هم برای عموم در نظر گرفته شده است،‌ ما درصدد هستیم تا پارکینگ‌های داخلی که به دلیل محدود شدن چادرها خالی مانده است،‌ را به مجموعه ناشران،‌ خبرنگاران و عوامل اختصاص دهیم. در داخل مصلی ما نزدیک به ۲۰ هزار متر پارکینگ خواهیم داشت. فضای پارکینگ بسیار محدود است،‌ اما طبق قول دوستان ما در سازمان حمل و نقل ترافیک، حمل و نقل عمومی بسیار جدی خواهد بود. البته نیمی از ایام نمایشگاه در تعطیلات خواهد بود که این به کاهش بار ترافیکی منطقه کمک می‌کند.

مدیر کمیته اجرایی در پایان در پاسخ به اینکهبرای تهویه شبستان مصلی فکری شده است،‌ گفت:‌ اتفاق خوبی که در این دوره افتاد،‌ این بود که مصلی تهران طبق قرارداد تهویه شبستان اصلی را برعهده گرفته و در قراداد آمده است که سالن‌های شبستان تهویه ویژه دارد. ضمن اینکه سوخت این تهویه‌ها در سال‌های گذشته باگازوئیل بوده ولی اکنون به سیستم گاز شهری متصل شده است،‌ بنابراین شبستان خنکی را خواهیم داشت.

انتهای پیام/



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *